Minden Hrabal-könyv megrendült
felfedezés, melynek mélyében „a vágy belső modellje” lüktet. Realitás és
fantasztikum ötvözése, keveredése ez, a világ szürrealisztikus
elsajátítása, a képzelet fölhajtó erejének megbecsülése, nem a felemás,
ilyen-olyan, hanem a széppel és rúttal föltornyosuló élet elfogadása.
Költészet is, végeláthatatlan vallomás-irodalom a valóságról –
folytonosan ismétlődő kitárulkozás. Próza is, benne az elmesélés öröme,
kín és gyötrelem után: önként vállalva a lecsúszottak, a kintrekedők
közös sorsát. Alakmásain keresztül Hrabal önmaga kiszemelt hőse és
áldozata, aki azért hagyja el kora ifjúságának varázsos színterét, a
nymburki sörgyárat és a családot, hogy mindennél jobban szenvedjen a
félszegségtől és honvágytól. Csupa izzás és feszültség, mert csakis így
tudja legyőzni elbeszélői énje a kisebbségi komplexusát, a spontán
föltárulkozás epikai előfeltételének akadályát.
1997. február harmadikán történt, hogy
délután fél háromkor a prágai bulovkai közkórház ortopédiai
épülettömbjének ötödik emeleti ablakából – galambetetés közben – Bohumil
Hrabal kizuhant, és szörnyethalt. Hrabal végzete “véres” legendákkal és
mítoszokkal övezett életútjának jelképes utolsó állomása, óhatatlanul
is megmozgatja a fantáziát; sokan gondolják úgy a mai napig, hogy Hrabal
készült a halálra, sőt az öngyilkosság ténye meglehetősen sokszor
foglalkoztatta látomásokban, allegóriákban. A Hrabal-életrajzok céhbeli
szerzői pedig azóta is makacsul kitartanak az élet elmúlásának
átpoétizált értelmezése mellett. Miért is ne ez felelne meg leginkább a
“tükrök árulásáról” bölcselkedő Hrabal-féle jellem titokzatos
szerkezetének, sugallják. Tíz nappal késõbb Hrabal temetésekor, a
strasnicei krematórium ravatalózójában, egy cigányzenekar eljátszotta a
Cigánysiratót, kedvenc belvárosi kocsmájában a (már az író életében
irodalmi zarándokhellyé vált) Husova utcai Aranytigrisben pedig a
gyászolók „sörünnepet” ültek, s ahogy erről egyik életrajzírója, Ratko
Pytlík késõbb beszámolt: „Az újságírók a Hrabal számára
fenntartott asztal felé tekintgettek a „kis” agancs alatt, ám legnagyobb
csodálkozásukra Õ már nem ült ott. Ezek után elhangzott néhány
nekrológ, és az örökkévalóság hullámai összezárultak Hrabal fölött”.
Hrabalhoz korán hozzátapadt az irodalmi
szent képzete, amit maga is élesztgetett azokkal a fiktív, önkezével írt
olvasói levelekkel, amelyek hol égbe emelték, hol kiátkozták őt az
irodalomból. Elmúlt negyven éves, amikor első művei széles a
nyilvánosság előtt megjelentek. Ideológiai okokból késleltetett
pályakezdése, majd a hatvanas évek nagy kulturális fölfutása a 68-as
szovjet invázióhoz közeledő Prágában hizlalta azt a legendát, hogy
Jaroslav Hasekhez a Svejk írójához és Franz Kafkához hasonló formátum
érkezett általa a világirodalomba. Egyik korai, és a cenzúra által
politikailag szelídre fazonírozott történetéből (Szigorúan ellenőrzött vonatok)
Oscar-díjas film készült Jirí Menzel rendezésében. Ez a találkozás egy
csapásra megpecsételte Hrabal és a filmezés kapcsolatát, és ismertté
tette a nevét távol hazájától. Szinte előzmény nélküli fejlemény az,
hogy Hrabal egyidejűleg válik a cseh próza titokzatos reprezentánsává,
és hamisítatlan közép-európai íróvá, akire később Magyarországon is
apafiguraként tekintenek.
Hrabal magánmitológiáját motivikusan
visszatérő elemek, egymásra kopírozódó képek uralják. Hrabal áradó
retorikája, szinte magamagát fölfaló mondattana sokszor szolgál mást,
mint az írói maszkok fölvillantását. Hrabal rejtőzködő alkat.
Nála a két háború közti cseh kisvilág
édesbús melodramatikus antropológiája legtöbbször a családtörténeten, a
légszomjas ötvenes éveké a kladnói kohó vasmunkásainak demoralizált
értelmiségi galériáján keresztül rögzül és elevenedik meg. Prága“a
nagyvárosi kollázson” át, amely egyidejűleg ábrázolási technikát, és
világszemléletet kölcsönzött az írónak. Ehhez jött még a különös,
önrombolásig ható groteszk és tragikomikumba oltódó kocsmai humor, hogy
mindezek eredményeként egy személy, aki költőként éli át a nyomasztó
politikai rendszer ránézve hátrányos konzekvenciáit, csakis önmaga
hiábavaló erőfeszítéseit észlelje óhajtásainak és vágyainak legalján.
Támpontja a hétköznapok karneválja, a kistörténelem lüktető
tapasztalata. Hrabal szemfényvesztő fantasztikumának hihetetlenül erős a
szívóhatása.
Az író tevékenységét egy az egyben
gyónásnak tekintő Hrabal nem állított kevesebbet annál, minthogy „saját
életével írt regényt”.
Hiába tekinthető egy-egy életperiódus
szigorú lenyomatának bizton valamely elbeszélése, regénye (például e
cseh nemzeti ellenállás melankolikus rekviemje, a korábban említett Szigorúan ellenőrzött vonatok),
hiába lehet térben és időben pontosan megszerkeszteni a pálya ívét a
kladnói vaskohó deklasszált filozófusainak beszédeitől, a Spálena utcai
papír-lerakat bálázó-munkásainak izzó bölcseletéig – amit az életrajzi
megközelítés tudhat, távolról sem magyarázat minden részlethez. Főleg a
fő szólamot képzendő írásmód kialakulásához, amely Hrabal világhírét,
“önsorsportréját” megalapozta. A periféria, a lecsúszottság
költészetének páratlan nézőpontjához elengedhetetlenül szükséges az
életrajz tüzetes földolgozása – állítja Hrabal-emlékkönyvének
szellemiségével Radko Pytlík. Példának okáért Hrabal önként fordított
hátat a nymburki sörgyár polgári biztonságot nyújtó állóvizének (“A feloldhatatlan ellentétek súlya egyre inkább nyomja Hrabal szívét-lelkét – írja –, aki egyértelműen családja, főleg azonban önmaga elől menekült Kladnóba.”),
ez a momentum pedig arra utal, hogy tudatosan építette föl az életet
maga körül. Ám azokról a fönntartásokról sem tanácsos hallgatni, amelyek
azt sugallják, az írásokban fölbukkanó önéletrajzi én sohasem azonos
egyes egyedül Hraballal. A tömérdek filozófiai, képzőművészeti, irodalmi
és zenei élményt befogadó és egymásba olvasztó író életrajzából
kihüvelyezhető ismeret sem keltheti a teljes hatásmechanizmus
föltérképezésének érzetét. A hatások életrajzi „lefedettsége” nem
garantál biztos iránytűt, igaz hiányuk tévösvényre csalhat: Hrabal több
kötetben összegyűjtött műhelyforgácsai, sajátos “házi feladatai”
elhessegethetik a született zseni hamis illúzióját, s rádöbbenthetik az
olvasót arra a hihetetlenül kemény, olykor már-már heroikus küzdelemre,
amellyel eljutott mesterségbeli tudásának az olvasó által megtapasztalt
szintjére.
A főleg irodalompolitikai okokból igen
későn a nyilvánosság színpadára lépett író nem minden exhibicionizmus
nélkül használta föl a hatvanas évek derekán saját törekvései
illusztrációja gyanánt azokat az „olvasói leveleket”, amelyek két
ellentétes végletből világítják meg addigi tevékenységét. Okkal lehet
arra következtetni: Hrabal tényleg elhitette magával, hogy könyveinek
valódi tartalmával és értékével az üzenetek önzetlen szerzői
szembesültek maradéktalanul, így még az a gyanú is fölmerülhet, hogy a
kavicsot és gyöngyöt egyformán felszínre hozó vélemények „szerzőit”, a
levélírókat benne kell keresnünk. Bárhogy történt is, kiátkozói
megbélyegzik könyveinek íróját, akiről azt tartják, hogy „szenilis trotty, pubertás hajlamokkal”, „akinek a dutyiban vagy a diliházban a helye”. A hódolók szemében viszont az árulkodó vonás, hogy levetett sarukkal járultak bálványuk színe elé: „Ujjongtam olvasás közben. Már rég nem éreztem a szívem táján ilyen melegséget”.
Mindenesetre a Hrabal-jelenség
eredetiségében lévő mágneses vonzóerő a folytonos rácsodálkozás
állapotában tartja az olvasókat. A nagy világámító írói létezésének,
stílusának lényeges összetevőjét, a prágai iróniát tárgyalva Radko
Pytlik rámutat Hrabal “haseki stichjére”. Közös pontokra lel a két író
élményvilágában és a filológiai aládúcolás mellett (Pytlik Hasek remek
értője, hihetünk neki, nagy monográfiája a Svejk szerzőjéről A csavargó liba
címmel magyarul is olvasható) voltaképp arra kérdez rá, hogy a
mindenáron való túlélés kedvéért mit tett a két író két leghíresebb
alakja Svejk, a derék katona és Pepín bácsi. Irodalomtörténetileg azt a
kérdést boncolgatja, hogy hogyan formált karaktert és szerepet Hasek
illetőleg Hrabal, akik ugyanabba a cseh polgári érzésvilágba nyúltak
ösztönzésért.
Pepín bácsi valóságos életrajzi személy
volt, irodalmi alakká történt átlényegítése a Hrabal-életmű (és minden
Hrabal- értelmezés) egyik sarkalatos pontja lehet, mely a Hasekkal való
hatástörténet kiaknázására is kiváló alkalmat nyújthat a 101. évébe lépő
író portréjának megrajzolásakor.
Dobrovits-Ádám: Ködön át (2011) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése